Kindaholmsturen

Kindaholmsturen som erbjuder många kulturella besöksmål längs vägen. Du cyklar blandat på grusvägar och asfaltsvägar. Området är relativt platt. Längst söderut når du Fegens naturreservat som har ett rikt fågelliv. Sista etappen från Mårdaklevs kyrka följer du Ätran i blandad natur och odlingslandskap tills du når Östra Frölunda igen.

För tips på vägen

Cykeltur med tre etapper

1. Östra Frölunda-Påarps Gård, ca 19 km

Turen startar vid Östra Frölunda kyrka. Från kyrkans parkering svänger ni höger ut på vägen mot Svenljunga. Ta första höger, följ skylt Håcksvik 12. Cykla över Ätran och fortsätt rakt fram. Efter ca 3 km ta höger mot Håcksvik 9/Burseryd 27. Vägen leder er nu till Håcksvik, en sträcka på ca 9 km. Längs vägen mot Håcksvik ligger Gravsjön med rastplatser precis vid vattenkanten. I Håcksvik tar ni vägen mot Burseryd (skylt Burseryd/Gård 6). Nästa anhalt är Skyarp och Påarps Gård, vägen dit kantas av sjöar. När ni kommer till Skyarp följer ni skyltning mot Påarps gård. På Påarps Gård finns övernattningsmöjligheter i stugor.

2. Påarps Gård-Mårdaklevs kyrka, ca 16 km

Efter Påarps Gård fortsätter ni grusvägen, söder ut, riktning mot Kalv. På vänster sida hittar ni Gammalsjö Kvarn (mer information på ekomuseum.com). Grusvägen som ni cyklat på sedan Påarps Gård tar slut i en T-korning. Sväng här vänster mot Kalv 3. Fortsätt följa skyltning mot Kalv ni kommer snart se kyrkan. I den lilla byn Kalv, finns bland annat badplats, camping, vandrarhem och affär . Efter ni cyklat över bron i Kalv håller ni vänster uppför Postabacken. Vid slutet av backen kommer ni till en T-korsning, sväng höger. Därefter följer ni skylt mot Mårdaklev. Följ vägen, som omges av moss- och myrmarker i ca 4 km tills ni når Mårdaklev kyrka.

3. Mårdaklevs kyrka-Östra Frölunda, ca 12 km

Vid hörnet av Mårdaklev kyrka svänger ni åt höger mot Anfastorp/Grenhult (gul skyltning).Grusvägen som är lite kuperad går längs med Ätrans dalgång. Vid slutet av grusvägen tar ni vänster, norrut, följer asfaltsvägen mot Ö. Frölunda i ca 3 km. Precis innan T-korsningen kommer Ätran och möter upp på er vänstra sida. Ta vänster över bron tillbaka in mot Ö. Frölunda. Cykla uppför backen tills ni når korsningen. Sväng vänster så är ni strax tillbaka vid kyrkan där er tur började.